Wersja z większym kontrastem Biuletyn Informacji Publicznej ZSO w Skawinie
Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Krzeszowicach
Herb szkoły

Od anatomii człowieka do anatomii obrazu

Zdjęcie do artykułu

W dniu  21 września klasa 4e odwiedziła dwa muzea. Rano, w ramach uzupełnienia wiedzy z anatomii, uczniowie zapoznali się ze zbiorami Muzeum Anatomii w Katedrze Anatomii UJ, od południa zwiedzali Muzeum Czartoryskich. Wizyta w Muzeum Anatomii jest obowiązkowym punktem dla klas maturalnych. Podręcznikowa wiedza, znajomość schematów, teoretyczne podstawy, orientacja w budowie ludzkiego ciała są weryfikowane w postaci rozlicznych preparatów. W sali pierwszej uczniowie zapoznali się z osteologią, antropologią porównawczą, budową fizjologiczną i patologiami szkieletu człowieka na różnych etapach ontogenezy. W sali drugiej, wśród zgromadzonych preparatów wykonywanych różnymi technikami: mokrych, korozyjnych prezentujących unaczynienie, przekroje strzałkowe, czołowe różnych narządów, czwartoklasiści mogli przypomnieć sobie ich budowę, zlustrować własną wiedzę i wyobrażenia. W sali trzeciej zobaczyli najcenniejsze historycznie okazy prac profesora Ludwika Tejchmana – anatoma, lekarza zasłużonego w dziedzinie preparatyki. Ponad godzinna wizyta w tym muzeum była także głębokim przeżyciem natury etycznej dla uczniów. Po krótkim spacerze uliczkami Krakowa, udano się  do Muzeum Czartoryskich, aby zapoznać się ze zbiorami kolekcji księżnej Izabeli Czartoryskiej. W budynku przy ulicy Pijarskiej, gdzie zgromadzona jest jedna z najcenniejszych kolekcji europejskich w tym „Dama z gronostajem” – Leonarda da Vinci i „Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem” – Rembrandta, uczniowie 4e spędzili blisko półtorej godziny. W małych grupach wraz z przewodnikami śledzili losy Polski przez pryzmat historii i anegdot o rekwizytach prezentowanych w kolejnych salach. Muzea od starożytności są ośrodkami, które poza funkcją ochronną dla zbiorów, pełnią bardzo ważną rolę edukacyjno – wychowawczą, kształtując wrażliwość odwiedzających, dlatego są obowiązkowym punktem w realizacji planów przedmiotowych i wychowawczych.